Mi lesz veled HungaroControl?

Az Európai Közlekedéspolitika jelenleg talán legizgalmasabb témája az új Egységes Európai Égbolt elnevezésű légiközlekedési jogszabálycsomag, és annak várható következményei. A cél fontos és támogatandó Európának és Magyarországnak is, ennek ellenére van okunk némi aggodalomra. - Barsiné Pataky Etelka sajtóközleménye.

Miről is van szó?

Az európai légtér telített, már nem növelhető jelentősen a fejünk felett zajló légi forgalom, s egyes forgalmi gócpontok felett kaotikus állapotok uralkodnak. További probléma, hogy a légiforgalmi irányítás túlságosan fragmentált, töredezett, elsősorban a különböző államok eltérő irányítási és információs gyakorlata, s az általuk igénybe vett technika különbözősége miatt.

A megoldást az egységes európai égbolt létrehozásában látja a szakma. Ez alapján olyan funkcionális légtérblokkokat kell kialakítani Európa felett – a tervek szerint 2012-ig –, amelyek egy földrajzilag kisebb területen közös légiirányítást biztosítanak a 8700 méter fölött repülő gépeknek. Így a pilótáknak nem kell majd tíz percenként új ország légiirányítóihoz bejelentkezniük. A légiforgalom-irányítás összehangolt, ezáltal gördülékenyebb, biztonságosabb és költségkímélőbb is lesz.

De valóban ilyen szép lesz minden?

A magyar légiforgalom-iránytást a HungaroControl végzi. Bár a szomszédos államokkal szemben a HungaroControl rendelkezik a legkorszerűbb két radarberendezéssel, valamint irányítóközponttal és szoftverrel, mégis félő, hogy az egységes közép-európai légtérblokk kijelölése után a magyar légiforgalom-irányítás oroszlánrészét szomszédaink valamelyike látja majd el.

A tagállamok ugyanis nem utasíthatják majd vissza egy léginavigációs szolgáltató kijelölését azon az alapon, hogy az másik tagállam tulajdona. Ez alapján könnyen előfordulhat, hogy például osztrák szomszédaink látják majd el a magyar légiforgalom irányítását, és a HungaroControl munkája feleslegessé válik. 

Arra azonban lehetőséget ad a jogszabálytervezet, hogy a tagállamok a közös légtér felett közösen jelöljenek ki egy vagy akár több légiforgalmi szolgáltatót. Így a feladatokat meg lehet osztani, a magyar légiirányítás is átvehet más feladatokat szomszédaitól.

Hogy mikor dől el ez a kérdés? Az Európai Parlament közlekedési szakbizottsága első olvasatban hétfőn délután adott zöld utat az egységes európai égboltnak. A teljes ház a jövő év elején hoz majd döntést a tervezetről.