Magyarország nagy lehetőséget szalaszt el

A határokon átnyúló közlekedésfejlesztésről beszélt Barsiné Pataky Etelka, néppárti képviselő Genfben, az UNECE (United Nations Economic Comission for Europe) kongresszusán.

ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának ülésén Barsiné Pataky Etelka hangsúlyozta a határokon átívelő infrastruktúrafejlesztések fontosságát, ami Magyarország számára is stratégiai érdek, és kiemelte az UNECE koordináló szerepét.

Fontos megemlíteni, hogy az európai szomszédságpolitika keretein belül meghatározott nemzetközi közlekedési útvonalak nem elég átjárhatók jelenleg, sem fizikai sem szabályozási tekintetben, ami nagyon megnehezíti az európai, köztük magyar fuvarozó társadalom életét.

A felszólalók panaszként fogalmazták meg, hogy miközben Európa hangsúlyozza az Európán belüli nemzetközi gazdasági kapcsolatok élénkítését, egy fuvarosnak nehezebb vízumot szerezni, mint egy turistának.

Ez a felvetés jól megvilágítja, hogy a nemzetközi közlekedési útvonalak átjárhatóságának javítása sokszor csupán adminisztrációs könnyítéseket, összehangolást igényel. Barsiné Pataky Etelka hangsúlyozta, hogy az Unióban jelenleg is zajlik a még ebben a ciklusban elfogadandó vasúti versenyképességet fokozó jelentés elfogadása, amely bevezetné a vasút számára a menetengedély-kérelmek egyablakos intézésének lehetőségét. Vagyis a jövőben nem kell annyi vasúti rendszerirányítóhoz kérvényt benyújtani, ahányon keresztül szállítani szeretnénk.

Szintén fontos – húzta alá Barsiné Pataky Etelka -, hogy az infrastruktúrafejlesztéseket ne csak az Unióban hangolják össze, hiszen a nemzetközi gazdasági kapcsolatokat élénkítő közlekedési folyosók Unión kívüli államokat is érintenek.

Barsiné Pataky Etelka sajnálatosnak tartja, hogy Magyarország lemondott a TEM-iroda befogadásáról. Az közúti infrastruktúrafejlesztés fontos szerepet szán a TEM-irodának (Trans European Motorways), ami az UNECE ez irányú programjait koordináló adminisztratív szerv. Magyarország 10 évig adott otthont a korábbi TER-irodának (Trans European Railways), ami a vasút területén töltötte be ugyanezt a szerepet, de Magyarország nem vállalta a továbbiakban az iroda finanszírozását. Minden bizonnyal Pozsonyban lehet majd a kulcsfontosságú iroda, fontos regionális kapcsolatokat szerezve meg Szlovákia számára.

Emellett nem a magyar, hanem a szlovák építőipari cégek juthatnak majd első kézből kiemelt információhoz, és növekszik az esélye annak, hogy helyzeti előnybe kerüljenek a gazdasági versenyben.

A 2011-es magyar elnökség kiemelt céljának tekinti a regionális politika megvalósítását, viszont nehezen képzelhető el mindez hatékony eszközök nélkül, mint pl a TER , vagy a TEM iroda. Így különösen szomorú, hogy a kormányzati kijelentések ellenére az ország jelenlegi vezetése önként mond le egy ilyen lehetőségről, ahelyett, hogy lobbyzna annak érdekében, hogy a TER vagy TEM iroda Magyarországon legyen- hangsúlyozta kérdésünkre Barsiné Pataky Etelka.