Kisebbségvédelem

Az Európai Parlament Kisebbségi Munkacsoportja nyilatkozatot fogadott el a Lisszaboni Szerződésről

Az Európai Parlament Kisebbségi Munkacsoportja nyilatkozatot fogadott el a Lisszaboni Szerződésről

2010. 01. 21.

A nyilatkozat (lásd lent az eredeti angol szöveget) köszönti az európai szerződések Lisszabon általi módosításait és várja őshonos és nyelvi kisebbségek jogainak további fejlődését. Továbbá üdvözli annak lehetőségét, hogy nemzeti és nyelvi kisebbségeket érintő jövőbeni törvényalkotási munkában a Tanáccsal és a Bizottsággal együtt dolgozhasson a munkacsoport.
 
A nyilatkozat emellett a kevésbé használt európai nyelvek támogatására is felhívja a figyelmet, valamit arra, hogy a Lisszaboni Szerződés elismeri a regionális és helyi önkormányzás lehetőségét is. A nyilatkozat továbbá javasolja azt is, hogy a szubszidiaritás és a partnerségi elvek alapján az állam nélküli nemzetek, valamint a régiók is elismerésre kerüljenek, mint uniós partnerek. A többszintű kormányzás megvalósítására is szükség van az uniós döntéshozatal során.
 
A találkozón sor került a Nemzeti Kisebbségek Védelméről szóló Keretegyezmény Titkárságának (Krzysztof Zyman), a Regionális és Kisebbségi Nyelvek Kartájának (Alexev Kozemvakov), és az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének (Agnieszka Szklanna) előadására is. Minden szakaszt képviselői kérdések követtek, amelyek különös tekintettel a szlovák nyelvtörvényre és a franciaországi regionális nyelvek diszkriminációjára irányultak.
 
Gál Kinga és Carl Haglund elnökök elmondták, hogy lépéseket fognak tenni az Európa Tanáccsal való hivatalos együttműködés elérésére a Munkacsoport keretein belül.
 
A képviselők megegyeztek a munkafolyamatok kialakításában, annak szabályaiban és céljaiban. A Munkacsoport szerepe, hogy nyitott fórumként működjön, amely különböző nézetek és vélemények ütköztetését teszi lehetővé a kisebbségek, a nemzeti közösségek és nyelvek helyzetére és jövőjére vonatkozóan. Annak érdekében, hogy tudatosítsák és növeljék a megértést az nemzeti kisebbségeket érintő kérdések iránt, a Munkacsoport különböző politikai csoportok, Uniós intézmények, civil szervezetek és kisebbségek érdekképviseleti szervek találkozási pontja kíván lenni.
 
A Munkacsoport célja, hogy "felhívja a figyelmet a nemzeti és nyelvi kisebbségek és az ahhoz kapcsolódó problémákra; hogy informálja az Európai Bizottság tagjait a kisebbségi kérdésekről; hogy előmozdítsa a fejlődésre vonatkozó eljárási elveket és gyakorlatot; hogy hangsúlyozza a kisebbségi jogok szerves részeit képzik az emberi jogoknak és alapvető diszkriminációt tiltó elveknek. Hosszútávon pedig a Munkacsoport igyekszik olyan Európai Uniós törvényalkotást kezdeményezni, amely megerősítheti a kisebbségek védelmét.
 
A Munkacsoport rendszeres ülései a strasbourgi plenáris héten csütörtökként lesznek, ad hoc ülésekre, szemináriumra, meghallgatásra és konferenciára Brüsszelben fog sor kerülni. A tagságon kívül az összejövetelekre nemzetközi szervezetek, nemzeti és nyelvi kisebbségi szervezetek képviselői, valamint a kisebbségek területen tevékenykedő akadémikusok lesznek meghívva.
 

Az ülés emellett megállapodott arról, hogy a Munkacsoport hivatalos neve "Munkacsoport a Hagyományos Kisebbségekért, Nemzeti Közösségekért és Nyelvekért"-re módosul.

 

Intergroup on Traditional National Minorities, Constitutional Regions and Regional Languages

Statement on the Lisbon Treaty

The Intergroup on Traditional National Minorities, Constitutional Regions and Regional Languages takes note of the entry into force of the Lisbon Treaty, which increases the role of the European Parliament, and which has a historic significance for the European integration process.

The Intergroup welcomes that the Treaty of Lisbon strengthens the basic values and rights of the European Union, by including the rights of persons belonging to minorities in Article 2 of the Treaty on European Union.

Furthermore, Article 6 of the Treaty on the European Union is an enabling provision for the Charter of Fundamental Rights giving the Charter the “same legal value as the Treaties”. It gives EU citizens a comprehensive catalogue of rights, in particular Articles 21.1 and Article 22, by prohibiting discrimination on the grounds of ethnic origin, being from a national minority, and language.

Therefore, the Intergroup looks forward to the development and implementation of autochthonous national minority and linguistic rights in the EU and its Member States. It welcomes the opportunity to work with the Commission and Council in establishing binding, meaningful legislation for national and linguistic minority protection in Europe.

This Intergroup particularly welcomes Mr Barroso’s statement (24/11/2009) that the new Commissioner for Justice, Fundamental Rights and Citizenship will also have responsibility for minority discrimination issues. In order for this progress to continue we suggest that the new Commissioner has, as part of her portfolio, a specific responsibility for autochthonous national and linguistic minorities. To this end, the Intergroup would welcome if the Commissioner appointed a special advisor on the topic, which would also align with OSCE and Council of Europe best practice.

The Intergroup sees that there can be significant benefits of having education, culture, multilingualism and youth in the same portfolio. Language and culture are two sides of the same coin, representing the wide diversity of which we are so proud. This diversity needs to be promoted, particularly by supporting minority languages in Europe. The Intergroup however wants to stress the fact that multilingualism had its own portfolio in the previous Commission and that these issues should not be overshadowed by the many other important tasks in the Commissioner's portfolio.

The Intergroup also welcomes the recognition of regional and local self-government in Article 4 (2) of the Treaty on European Union and the inclusion of the regional and local level in the subsidiarity clause of Article 5 (3) of the Treaty on European Union.

The Intergroup insists that the political culture of the European Union and its Member States must follow these institutional changes. The Intergroup therefore calls for a sincere application of the subsidiarity and partnership principles and for the acknowledgement of stateless nations and regions as genuine partners in the EU governance system. Multilevel governance must be implemented throughout the whole decision-making process of the European Union. Therefore the Intergroup will promote a culture of multilevel governance.

The Intergroup also welcomes that the Treaty of Lisbon significantly strengthens the accession clause to the European Union. According to this, the founding values mentioned in Article 2 of the Lisbon Treaty not only have to be respected by any state willing to be member state of the European Union, but the state also has to commit itself to their fulfilment. The Intergroup considers this as being an important step towards fighting double standards regarding the protection of EU values.

Strasbourg, 17 December 2009.