Egyenlő esélyű hozzáférés a fogyatékkal élő emberek gépjárműhasználatában

A fogyatékossággal élő gépjárművezetők számára jelenleg elérhető, valamint tervezés alatt álló fejlesztéseket bemutató konferencia került megrendezésre ma Brüsszelben. Dieter-Lebrecht Koch, Kósa Ádám és Werner Kuhn néppárti európai parlamenti képviselők, az Európai Bizottság igazságügyi főigazgatóságának képviselői, valamint számos civil szakértő és a témában érintett vett részt a rendezvényen. A Daimler konszern szakembere, a Kecskeméten is gyártó Mercedes-Benz vállalat képviseletében innovatív fejlesztési irányokat mutatott be, a rendezvényt követően pedig az érdeklődők megtekinthették a Mercedes-Benz által fejlesztett akadálymentesített személygépkocsit az Európai Parlament előtt.

Dieter-Lebrecht Koch német néppárti EP-képviselő nyitóbeszédében rámutatott: "Mindenki fel akar nőni, de senki nem akar megöregedni. A mozgás alapvető értékké vált a társadalomban, hiszen ez a szabadság és a függetlenség szimbóluma. A korral azonban nem csak bölcsesség jár, hanem szűkülő lehetőségek is. Az idősebb évekbe való belépéssel csökken az emberek mozgékonysága, nő a reakcióidejük, továbbá romlik a távolság- és sebességbecslési képességük. Annak érdekében, hogy az autóvezetőknek és gyalogosoknak egyaránt biztonságos környezetet teremthessünk, törvényhozói szinten kell megfelelő keretrendszer teremtenünk".

 
Az Európai Bizottság Igazságügyi Igazgatóság fogyatékosságügyi főosztályának vezetője Johan Ten Geuzendam kifejtette, hogy az ún. "mindenkire tervezés" szempontjának határozott erősödésére van szükség az autóiparban. Szakmai helyettese, Ima Placencia Porrero asszony kiemelte: "Az autók akadálymentesítése egyben használhatóságuk növelését is jelenti".
 
Innovációs oldalról Matthias Heil, a Daimler kutatás-fejlesztési szakembere azokat a legfontosabb technológiákat mutatta be, melyek a fogyatékkal élő emberek igényeit célozzák. Az egyedien gyártott Mercedes B osztály tervezése kapcsán – mely az EP épülete előtt kiállításra került a rendezvényt követően – elmondta: "A tervezés során a fogyatékossággal élő, valamint az idős, korlátozott mozgásképességű emberek igényeit vettük figyelembe. Ám nem csupán az ily módon kialakított autók mutatják a Daimler cég társadalmi felelősségvállalását, hanem a Németországban működő ún. MoreMobility centrumok is, ahol speciálisan felkészített eladók adnak tanácsokat a fogyatékkal élő vásárlók részére. A Mercedes-Benz továbbá rendszeresen bemutatja különleges termékeit az ún. REHACARE kiállításon is".
 
Kósa Ádám fideszes európai parlamenti képviselő, az EP frakcióközi fogyatékosságügyi munkacsoportjának elnöke beszédében kiemelte: forradalmian új megközelítésre van szükség e területen. Kósa jó példaként említette a Suzuki Magyarország és a magyar kormány erőfeszítéseit, melynek keretében állami támogatást kaphatnak azon vásárlók, akiknek speciális igényeik miatt – kerekesszékük elhelyezésére – nagyobb csomagtartójú autóra van szükségük, továbbá emelt összegű pénzügyi támogatás igényelhető a szükséges átalakításokra". Kósa Ádám ugyanakkor figyelmeztetett: költséghatékonyabb innovációs megközelítésre van szükség az európai szintű szabványoknál, tehát már a gyártás folyamán figyelni kellene a fogyatékos emberek igényeire. "A tapasztalatok szerint csak idő kérdése, hogy az autóiparban először a luxuskategóriában alkalmazott új technológiák olcsóbbá, így elérhetővé váljanak az alacsonyabb jövedelműek számára is. Éppen ezt látjuk ma az egyik vezető luxusautó gyár, a Mercedes esetében, melynek ez irányú tevékenységeit maximálisan támogatom, különösen azért, mert ezzel számos magyar munkahelyet hoznak létre" – hívta fel a figyelmet a néppárti politikus.
 
Berki Gabriella, a Szegedi Tudományegyetem munkatársa bemutatta annak az általa vezetett független interdiszciplináris kutatásnak az eredményeit, mely a megváltozott mozgásképességgel élő emberek mobilitásának fejlesztési lehetőségeit vizsgálta. Berki kiemelte: "A speciális igényekkel rendelkező emberek szükségleteinek kielégítése nem csak jogi értelemben sürgető kérdés, hanem út a szociális integráció elmélyítése és a gazdasági fejlődés felé egyaránt".
 
Az Európai Fogyatékosügyi Fórum részéről Herman Janssens (Katolikus Flamand Fogyatékossággal Élők Szervezete) a nemzetközi szabványok fontosságát hangsúlyozta: "A mozgáskorlátozott személyek autóhoz való hozzáférése idősödő társadalmunkban alapvető igény, továbbá ez az ENSZ fogyatékos személyek jogairól szóló egyezménye alapján kötelezettség is". Janssens – aki maga is kerekesszékes – hozzátette: "A fogyatékkal élő emberek ugyanolyan önálló utazási szándékokkal rendelkeznek, mint bárki más, továbbá ők is a társadalom teljes jogú tagjaivá szeretnének válni. Az akadálymentesített autók tehát eszközök mindezek elérésére és központi szerepet töltenek be a közlekedés akadálymentesítésének elterjesztésében is".
 
Werner Kuhn néppárti német EP-képviselő zárszavában rámutatott: "Az autógyártásban nélkülözhetetlen a fogyatékkal élő emberek igényeinek figyelembevétele. Az autóiparban fel kellene ismerni, hogy ez jó lehetőség a gazdasági előnyök kiaknázására is. Pozitív összegű játékként kellene rá tekinteni, mely végső soron fejlődést hoz az akadálymentesítésben a mozgáskorlátozott embereknek és az idősödő generációknak egyaránt".
 
A konferencia után a Daimler jóvoltából bemutatásra került egy speciálisan kialakított B osztályú Mercedes 200 CDI, mely a "Gyáron Kívüli Támogató Programok" keretében készült. Az autó olyan speciális felszereltséggel van ellátva, mint rotációs marok a kormánykeréken, balkezes irányító rendszer (Multima II), ballábas gázpedál, áthelyezett kezelőkar, jobb oldalra kiforduló Turny Evo anyósoldali ülések.